CASI: het Communicatie Activatie Strategie Instrument

Met behulp van communicatie kan je het gedrag van mensen beïnvloeden. Maar hoe kom je tot goede strategie? De nieuwe CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument) helpt je bij de gedragsanalyse en om onderbouwde keuzes te maken. Zo kan je vanuit een beleidsopgave een kansrijke communicatiestrategie ontwikkelen.

Communicatiedoelstellingen zijn nog vaak gericht op het veranderen van kennis, houding én gedrag. Maar als je gedrag van je doelgroep wilt veranderen, zijn kennis en houding over een onderwerp veel minder belangrijk dan we vaak nog denken. Er is een kloof tussen iets weten, het willen en het ook werkelijk doen. Mensen zijn namelijk behoorlijk irrationeel, nemen veel beslissingen onbewust en kijken erg naar wat anderen doen en vinden. Het is complex om daar goed met communicatie op in te spelen als je gedrag wilt veranderen. Dit vraagt om een grondige analyse, inleving in de doelgroep en het benutten van inzichten uit de wetenschap. Het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI) kan hierbij helpen.

CASI is ontwikkeld door de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, in samenwerking met het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en de Amsterdam School of Communication Research / ASCoR,  Universiteit van Amsterdam. Wil je een CASI-traject starten en heb je advies nodig? Neem contact op met: campagnemanagement@minaz.nl

CASI bevat: 

CASI is gebaseerd op inzichten uit twee literatuurstudies over gedragsverandering:

Zie ook