Module Gedrag

Gedragsverandering is complex. Mensen zijn irrationeel, maken onbewuste keuzes en kijken erg naar wat anderen doen. Hoe kom je dan tot een communicatiestrategie om gedragsdoelstellingen te halen? In de meerdaagse module van vier dagdelen leer je hoe je met communicatie kunnen bijdragen aan gedragsverandering. Aan de hand van het instrument CASI ga je een eigen gedragsvraagstuk grondig analyseren,  je inleven in de doelgroep en de inzichten uit de wetenschap benutten. Via deze online module leer je het CASI-instrument kennen en toepassen en kom je zelf tot een passende (communicatie)strategie voor een vraagstuk binnen jouw organisatie. De vier data van deze online module worden na de zomer via Communicatierijk bekend gemaakt.

Voor wie
Voor communicatieprofessionals die werken aan gedragsvraagstukken

Wanneer
Data volgen nog.
Je kan je interesse kenbaar maken door een mailtje te sturen naar academie@minaz.nl.

Waar
Deze training wordt op dit moment online aangeboden, in het kader van 'we werken zoveel mogelijk thuis'. Zodra het kan, komen we weer bij elkaar op locatie.

Kosten
€ 1.995,-

Studiebelasting
Vier dagdelen

Thema's
We zeggen A en we doen B. We willen allemaal gezond leven en op tijd onze zaakjes regelen, toch komen we vaak niet verder dan voornemens. Waarom? Omdat mensen irrationeel handelen, deels onvoorspelbaar zijn en vaak onbewust gedrag vertonen. We doen het meeste op de automatische piloot en dat is één van de redenen waarom ons gedrag lastig te sturen is. Uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk logica zit in ons irrationele en onbewuste gedrag. Mensen zijn te sturen. Maar daarvoor heb je kennis nodig van hoe gedrag tot stand komt en van de werking van het brein. Kennis die belangrijk is voor het organiseren van effectieve communicatie. De training geeft inzichten vanuit de gedragseconomie, sociale psychologie en neurowetenschappen. En ervaringen uit de praktijk. Je past deze toe op je eigen praktijksituatie.

Na afloop van de training

  • ben je op de hoogte van de belangrijkste inzichten op het gebied van gedragsverandering;
  • heb je kennisgemaakt met checklists en modellen die je kunnen helpen meer zicht te krijgen op gedrag en interventies om tot gewenst gedrag te komen;
  • heb je geleerd van voorbeelden uit de Rijksoverheid en van daarbuiten.

Werkvormen

  • Interactieve kennisoverdracht
  • Analyseren en leren van praktijkvoorbeelden
  • Oefenen met checklists en modellen
  • Oefenen met eigen casuïstiek

Inschrijven
Je kunt je voor deze module inschrijven door onderstaand formulier in te vullen (formulier wordt zichtbaar op het moment dat de data bekend zijn).

Algemene voorwaarden
Op de aanmelding bij een training bij de Academie voor Overheidscommunicatie zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing. Die zijn hier te lezen.