Het uitgangspunt is dat we niets zeggen over eigenschappen of kenmerken van mensen, tenzij dat in een bepaalde context juist wel nodig is. Bijvoorbeeld als je hebt onderzocht wat mensen met een bepaalde eigenschap kan helpen in hun werk. Je kunt die eigenschap dan noemen. 

Onderzoek hoe woorden overkomen

Probeer te voorkomen dat je mensen kwetst of beledigt. Blijf daarom onderzoeken hoe woorden overkomen. Woorden die we vandaag gebruiken, kunnen morgen minder geschikt blijken. Bijvoorbeeld omdat we zelf veranderen, of omdat de betekenis verandert. Betrek je doelgroep bij je tekst als je wilt weten of jouw woorden goed aansluiten.

Mens als individu

Mensen blijven altijd unieke individuen. Een behoefte, beperking of situatie bepaalt niet iemands identiteit. Beschrijf personen daarom in de eerste plaats als mens. De voorbeelden hieronder geven een indruk van hoe je dat kunt doen.

Voorbeelden mens als individu

Liever niet (alfabetisch)

Maar wel

ADHD’er, ADHD’ers

persoon met ADHD, mensen met ADHD

autist

persoon met autisme, iemand met autisme

blinde, slechtziende

persoon met een visuele beperking, iemand die blind is, die slecht ziet

boeddhist, christen, jood, moslim

mensen met een boeddhistisch, christelijk, joods, islamitisch geloof

boeddhistische, christelijke, joodse, islamitische mensen

chronisch patiënt, zieke

persoon met een chronische aandoening,

iemand met een chronische ziekte

doofstomme, dove, slechthorende

persoon met een auditieve beperking, iemand die doof is, die slecht hoort

doventolk

tolk Nederlandse Gebarentaal

gehandicapte, invalide

iemand met een beperking

homo, lesbi, biseksueel, aseksueel

homoseksuele, lesbische,  biseksuele, aseksuele persoon

laaggeletterde

iemand die laaggeletterd / basisgeletterd is, iemand die moeite heeft met lezen en schrijven

psychiatrisch patiënt,  gestoorde, zwakzinnige

persoon met een psychische aandoening

rolstoeler, rolstoelrijder

rolstoelgebruiker, iemand met een rolstoel

slaaf

tot slaaf gemaakte persoon