Mensen op straat

Communicatie is voor campagneleiders, communicatieadviseurs of beleidsmedewerkers een belangrijk deel van hun werkterrein. Verschillende doelgroepen hebben uiteenlopende verwachtingen van overheidscommunicatie. Daarom moeten communicatieprofessionals voor elk probleem en elke doelgroep opnieuw zoeken naar de meest aansprekende vorm en inhoud.

Soorten communicatieonderzoek

Communicatieprofessionals kunnen verschillende soorten communicatieonderzoek inzetten:

  • Kwalitatief onderzoek
    Kwalitatief onderzoek is zoeken naar ideeën, achtergronden, motieven, weerstanden en beweegredenen. Het is bij uitstek geschikt voor 'waarom-vragen'.
  • Kwantitatief onderzoek
    Kwantitatief opinieonderzoek geeft een beeld van de mening van het algemeen publiek of (een) groep(en) mensen daaruit.
  • Campagne-effectonderzoek
    Een campagne-effectonderzoek kijkt naar bereik, waardering, boodschapoverdracht en effecten van campagnes. Je krijgt door dit onderzoek inzicht in de effectiviteit van de campagne.
  • Media-analyse
    Media-analyse onderzoekt de berichtgeving over een onderwerp in de media.
  • Webonderzoek en webanalyse
    Door webonderzoek en webanalyse kom je meer te weten over de gebruikers van bijvoorbeeld een website en krijg je inzicht in de kwantitatieve gebruiksstatistieken.