Wat doet een redacteur in schaal 10? Of een speechschrijver in schaal 12? En hoe is dat anders dan een speechschrijver in schaal 13? Om uit te drukken wat er van de verschillende functies in de communicatiediscipline wordt verwacht, zijn competentieprofielen opgesteld. Met deze profielen kunnen we in dezelfde taal over professionalisering en de invulling van onze functies spreken.
Functiegebouw Rijk als uitgangspunt
Uitgangspunt van de profielen is het Functiegebouw Rijk (FGR). Omdat de communicatiediscipline hier minder goed mee uit de voeten kon, heeft de Academie voor Overheidscommunicatie, in opdracht van de Voorlichtingsraad (VoRa), aanvullende profielen ontwikkeld voor de meest voorkomende functies binnen de communicatiediscipline. De profielen beschrijven welk zichtbaar gedrag er verwacht wordt bij de competenties.
De competentieprofielen staan beschreven in het document Competenties van communicatieprofessionals.
Aangepaste profielen
De competentiegids is voor het eerst in 2015 verschenen. In 2020 is een competentieprofiel opgesteld voor de Woordvoerder van de toekomst. De uitkomst hiervan is verwerkt in het competentieprofiel woordvoerder. In 2021/2022 zijn de profielen van communicatieadviseur, adviseur communicatieonderzoek, speechschrijver en redacteur geactualiseerd. In 2025 is het profiel van adviseur publieke optredens toegevoegd.
Brede basiskennis
Naast de competenties die in de competentiegids zijn uitgewerkt, wordt van iedere communicatieprofessional binnen de Rijksoverheid verwacht dat zij beschikt over stevige basiskennis en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het professioneel en zorgvuldig uitoefenen van het vak. Deze basis omvat onder andere kennis van de uitgangspunten van overheidscommunicatie, relevante wet- en regelgeving, actuele richtlijnen en handreikingen en raamovereenkomsten voor de inkoop van diverse communicatiediensten en -producten.
Daarnaast wordt verwacht dat de communicatieprofessional trends en ontwikkelingen bijhoudt, bv. technologische ontwikkelingen.
Toepassingen
Competentieprofielen zijn een tool om het gesprek aan te gaan over ontwikkeling en professionalisering. Denk bijvoorbeeld aan het P-gesprek. Als medewerker kun je de beschrijving bijvoorbeeld gebruiken om te verwoorden wat je te bieden hebt of hoe je je wilt ontwikkelen. Als leidinggevende biedt het profiel aanknopingspunten om ontwikkelingsmogelijkheden te schetsen. Ook kun je de profielen gebruiken om als team het gesprek te voeren over de samenwerking en taakverdeling.
Deze gids is aanvullend op het Functiegebouw Rijk (FGR). Het FGR blijft de basis in gesprekken over waardering en inschaling c.q. de bandbreedte tussen de functieniveaus. Leidinggevenden binnen de communicatiediscipline beslissen zelf over de inzet van hun mensen op opdrachten en de bijbehorende inschaling.
Totstandkoming
De Academie voor Overheidscommunicatie sprak voor de totstandkoming van de competentieprofielen in verschillende sessies met 250 communicatieprofessionals en hun leidinggevenden over hun dagelijkse werk. Op basis van cases wisselden ze uit wat zij in deze situatie zouden doen. Door steeds de vraag te herhalen: ‘Wat dóe je dan?’, kwamen we tot de kern van hun aanpak.