Aan de slag met dilemmalogica

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen bij complexe opgaven zich herkennen in wat de overheid wel of niet doet - en vooral waarom? De methode dilemmalogica kan helpen bij lastige opgaven contact te maken over wat partijen uiteendrijft én verbindt. Deze training Aan de slag met Dilemmalogica is voor communicatieprofessionals die meer werk willen maken van contact bij lastige, complexe opgaven. Als je in je werk wel eens aangesproken wordt op het ‘waarom’ en het ‘hoe’ van de overheidsbemoeienis, dan is deze training geschikt voor jou.

Deze training is alleen voor communicatieprofessionals die bij de Rijksoverheid werken. De Academie voor Overheidscommunicatie organiseert de training.

Voor wie

Voor communicatieprofessionals (senior) communicatieadviseurs, speechschrijvers en woordvoerders) bij de Rijksoverheid, die dilemma’s inzichtelijk willen maken.

Wanneer

Maandag 23 januari van 09.00-12.00 uur (online) en maandag 6 februari van 09.30-12.30 uur (fysiek) met aansluitend een lunch.

Locatie

De eerste ochtend vindt online plaats en de tweede ochtend op een centrale locatie in Den Haag met aansluitend een lunch.

Kosten

€ 250,-

Studiebelasting

2 x 3 uur + huiswerk tussen de lessen door

Bijzonderheden

De tweede bijeenkomst wordt niet hybride aangeboden, het is van belang dat je er fysiek bij kunt zijn.

Thema’s

Tijdens deze training raak je bekend met de methode dilemmalogica. Wanneer is er sprake van een dilemma en wanneer kan dilemmalogica worden ingezet? Deze methode kan helpen om bij lastige opgaven contact te maken over wat partijen uiteen drijft én verbindt. In drie stappen breng je de zorgen van betrokkenen in kaart, analyseer je wat er schuurt en bied je transparantie en perspectief. Je gaat aan de slag met dilemmalogica aan de hand van een eigen casus (dilemma). We maken hiervoor gebruik van werkbladen met daarop modellen die het dilemma in kaart brengen. Ook komen er veel aansprekende voorbeelden uit de Rijksoverheid voorbij van Rijkscollega's en komt een oud-minister zijn ervaringen met dilemmalogica delen. 

Na afloop van de training

  • Weet je wat dilemmalogica is en welke drie stappen een dilemma in kaart brengen,
  • Heb je inzicht in de (on)mogelijkheden van dilemmalogica,
  • Heb je inzicht op de uitgangssituatie van jouw casus (waar zit politieke, beleidsmatige en of financiële ruimte),
  • Kun je methode dilemmalogica toepassen en een aanpak bedenken voor jouw casus,
  • Heb je een passende communicatie uiting voor jouw casus gerealiseerd, je komt tijdens deze training verder met je eigen werk. 

Docent

Guido Rijnja adviseur communicatiebeleid bij de Rijksvoorlichtingsdienst en bedenker van dilemmalogica. Hij werkt geruime tijd bij Algemene Zaken en heeft ervoor gezorgd dat dilemmalogica niet alleen binnen de Rijksoverheid maar ook daar buiten steeds vaker als methode wordt gebruikt. 

Inschrijven

Je kunt je voor deze training inschrijven door onderstaand formulier in te vullen. Alleen inschrijfformulieren met inkoopnummer worden in behandeling genomen. Neem contact op met de Academie (academie@minaz.nl) als je hulp nodig hebt op dit punt.

Algemene voorwaarden

Op de aanmelding bij een training bij de Academie voor Overheidscommunicatie zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing. Die zijn hier te lezen.

LET OP: Na het invullen van het inschrijfformulier en de bevestiging, verschijnt een nieuwe pagina 'Controle gegevens'. Vergeet niet onderaan deze pagina op ‘bevestigen’ te klikken. Dan pas is je inschrijving definitief.

Inschrijfformulier cursusaanbod van de Academie voor Overheidscommunicatie

Leidinggevende(verplicht)
Algemene Voorwaarden(verplicht)
Informatie over de verwerking van je persoonsgegevens

'Wij gebruiken je gegevens uit deze aanmelding voor de deelnemersadministratie, ze worden vernietigd als de training is afgelopen. Je naam wordt met medecursisten gedeeld..'

Akkoordverklaring(verplicht)