Nieuws

Ontdek de Rijksbeeldbank – dé nieuwe plek voor al het beeld van de Rijksoverheid
Vanaf 18 november 2025 is er één centrale plek waar we onze foto’s, video’s, audio en graphics veilig beheren, delen en ...
Lees verderNieuw competentieprofiel en vernieuwde gids voor communicatieprofessionals
De Competentiegids voor communicatieprofessionals is vernieuwd! Nieuw in de competentiegids is het competentieprofiel voor ...
Lees verder
Publicatie fte-overzicht directies Communicatie kerndepartementen en DPC 2025
Dinsdag 22 april is het fte-overzicht van de directies Communicatie van de kerndepartementen en DPC van 2025 gepubliceerd. Dit ...
Lees verder
Gedrag ondersteunen met communicatie: lessen uit de coronapandemie
Communicatie heeft naast een informerende functie vaak ook als doel om gedragsverandering te bewerkstelligen. Hoe doe je dat op ...
Lees verderInspelen op technologische ontwikkelingen
De communicatiediscipline heeft steeds vaker te maken met technologische vraagstukken en ontwikkelingen. Denk aan kunstmatige ...
Lees verderInclusieve overheidscommunicatie kan niet zonder divers beeld
De Rijksoverheid wil dat iedereen zich kan herkennen in haar communicatie. Dat geldt niet alleen voor tekst, maar juist ook voor ...
Lees verderMilitairen eten gezonder
Hoe zorg je ervoor dat militairen in de bedrijfskantine gezonder voedsel kiezen, zoals fruit of salades? Dit was de belangrijkste ...
Lees verder
Casus donorcampagne: gebruikmaken van verloren minuutjes
Sinds juli 2020 is de Donorwet van kracht. Iedereen van 18 jaar of ouder staat vanaf die datum automatisch in het Donorregister ...
Lees verderCultuursensitiviteit essentieel bij informatievoorziening over scheiden en uit elkaar gaan
Hoe kijken mensen met een bi-culturele achtergrond aan tegen scheiden en uit elkaar gaan, en welke informatiebehoefte hebben zij ...
Lees verderVernieuwde MOM biedt beter inzicht in nieuwsconsumptie Nederlanders
Maar liefst 97% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder krijgt op de een of andere manier wel eens nieuws over de overheid mee, ...
Lees verder
Jongeren halen de HPV-vaccinatie
Een campagne is ingezet om zowel jongens als meisjes aan te moedigen om zich te laten vaccineren tegen het Humaan Papillomavirus ...
Lees verderMensen motiveren fitter te worden
De campagne 'Fit op jouw manier' wil mensen met overgewicht motiveren om fitter te worden. De campagne slaagt erin om de ...
Lees verder
Mensen doen meer met taal
Om laaggeletterden met Nederlands als moedertaal te bereiken is de campagne 'Doe meer met taal' gestart. Na afloop voelen mensen ...
Lees verderKansen voor herkenbare publiekscommunicatie
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich vaker wel dan niet herkennen in beelden die gebruikt worden voor de ...
Lees verderHelp de helpers helpen: inclusief onderzoek naar scheiden en uit elkaar gaan
Scheiden en uit elkaar gaan zijn ingrijpende en emotionele gebeurtenissen met veel gevolgen. Hoe kijken mensen met een ...
Lees verder
Douane geholpen met gedragsinzichten
Met een online gedragsexperiment is het gelukt om reizigers naar Turkije te stimuleren de regels over het aangeven van contant ...
Lees verder
Mensen helpen om energie te besparen
Gedragsinterventies kunnen ervoor zorgen dat mensen een energieverbruiksmanager (EVM) gaan gebruiken. Door in te spelen op ...
Lees verder
Jongeren tonen spontaan hun ID bij aankoop van alcohol en tabak
Hoe stimuleer je jongeren om zich spontaan te legitimeren bij de aankoop van alcohol en tabak? Gedragsinzichten helpen daarbij, ...
Lees verder