Door begrijpelijk te schrijven help je niet alleen je lezers, maar ook jezelf en je organisatie.
Je draagt bij aan gelijke kansen voor iedereen
Mensen moeten weten wat hun rechten en plichten zijn, en wat er van ze verwacht wordt. Anders lopen ze bijvoorbeeld premies of toelagen mis waar ze wel recht op hebben, of komen ze in de problemen.
Begrijpelijke taal vergroot de kans dat je boodschap ook groepen lezers bereikt die minder leesvaardig of digitaal vaardig zijn. Bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met lezen. Zo draag je bij aan inclusieve dienstverlening, een belangrijke doelstelling van de Rijksoverheid.
Je doelgroep begrijpt je boodschap beter en sneller
Als je helder communiceert, is de kans groter dat lezers de boodschap meteen begrijpen. Je loopt dan minder risico dat lezers om uitleg moeten vragen.
Begrijpelijke taal voorkomt dat lezers tijd verspillen aan te ingewikkelde informatie. Daardoor doen ze sneller wat je vraagt, zoals een rekening betalen, een formulier invullen of informatie insturen. Ze maken ook minder fouten.
Je bespaart zelf ook tijd en geld
Begrijpelijke taal kost tijd en moeite, maar daarna ben je minder tijd kwijt aan zaken als:
- vragen beantwoorden
- herinneringen sturen
- informatie opvragen
- formulieren corrigeren
- gerechtelijke procedures voeren
Je draagt bij aan het vertrouwen in de overheid
Door begrijpelijke taal begrijpen mensen beter wat de overheid voor ze doet. Dat vergroot hun vertrouwen in de overheid. Met begrijpelijke taal laat je zien dat je je lezers centraal stelt.
Je stimuleert duidelijke reacties
Als jij duidelijk schrijft, is de kans groter dat ook een duidelijke reactie krijgt. Bovendien zijn onze teksten vaak weer de basis voor andere teksten. Als de basis onduidelijk is, is wat daarop gebaseerd is meestal ook onduidelijk en omgekeerd.