Spreek je lezer persoonlijk aan. Die voelt zich dan meer bij de boodschap betrokken.
Persoonlijk aanspreken
Dat doe je als volgt:
- Gebruik bij instructies zoveel mogelijk de gebiedende wijs.
- Spreek de lezer direct aan met u in brieven, e-mails, folders, brochures en op webpagina’s. Gebruik je alleen als je denkt dat de lezer dat prettig vindt.
- Schrijf in brieven en e-mails zo persoonlijk mogelijk, met ik en wij. Zo verklein je de afstand tot de lezer en komt de boodschap beter over.
- Gebruik als dat mogelijk en passend is wij als je je organisatie bedoelt en ik als je echt jezelf bedoelt. ‘Graag vertel ik u hoe wij deze aanvraag hebben behandeld.’ Check wel eerst even hoe je eigen organisatie hiermee omgaat.
Voorbeelden persoonlijk aanspreken
|
Liever niet |
Maar wel |
|
Dit formulier moet door de invuller voor 1 februari worden teruggestuurd. |
Stuur dit formulier voor 1 februari terug. |
|
Te laat ingediende aanvragen worden niet meer behandeld. |
We kunnen uw aanvraag alleen behandelen als u die voor 16 mei opstuurt. |
Gedragstechnieken voor brieven en e-mails
Op de website van het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL) vind je een handleiding gedragstechnieken voor brieven en e-mails. Daarin staan concrete en makkelijk toepasbare handvatten om aandacht te krijgen voor je boodschap, weerstand te vermijden, de motivatie te vergroten en mensen in beweging te krijgen.
Over BIN NL
BIN NL is een rijksbreed netwerk dat zich bezighoudt met gedragskennis. Gedragskundigen en mensen die geïnteresseerd zijn in hoe we gedragsinzichten kunnen toepassen binnen de (Rijks)overheid, wisselen via dit netwerk kennis en ervaring uit.