Denk goed na over wat jouw lezer met de tekst wil doen. Verdiep je dus in de doelen van je lezer. Zo kun je je tekst beter afstemmen op de lezer.
Lezersdoelen
Er zijn vier soorten lezersdoelen:
- kennis opdoen
- vaardigheden ontwikkelen
- standpunten bepalen
- beslissingen nemen
Voorbeelden lezersdoelen
|
Doel |
Voorbeeld |
|
Kennis opdoen |
Je leest een nieuwsbericht om te begrijpen wat het voorzitterschap van de Europese Unie precies inhoudt. |
|
Vaardigheden ontwikkelen |
Je leest een webpagina omdat je wilt weten hoe je op de juiste manier gebruik maakt van hoofdletters en leestekens in opsommingen. |
|
Standpunten bepalen |
Je leest een beleidsnota omdat je je standpunt over een bepaald onderwerp wilt bepalen. |
|
Beslissingen nemen |
Je leest een folder over griepvaccinatie om te beslissen of je een griepprik gaat halen. |
Welke informatie heeft de lezer nodig
Vraag je steeds af welke informatie je lezer nodig heeft. Schrijf dus niet wat je zelf graag wilt vertellen, maar wat je lezer moet of wil weten. Bedenk dus eerst welke vragen mensen uit de doelgroep kunnen stellen. Om te voorkomen dat je iets vergeet, kun je dit lijstje gebruiken:
- Wie?
- Wat?
- Waar?
- Waarom?
- Waarvoor?
- Hoe?
- Wanneer?
Als je veel van het thema afweet, kan het lastiger zijn om in te schatten wat je lezer wil weten. Test daarom altijd goed of je tekst wel nuttig is voor je lezers.
Tip! Breng eens in beeld welke stappen je lezer doorloopt in je dienstverlening. Je kunt dan beter bepalen wat de lezer op dit moment nodig heeft. Op deze pagina van Gebruiker Centraal lees je hoe je in kaart brengt wat je lezer meemaakt.