Wat hebben we de afgelopen 20 jaar geleerd op het vlak van overheidscommunicatie? Welke ontwikkelingen komen op ons af? Wat hebben communicatieprofessionals bij de (Rijks)overheid nodig om de uitdagingen het hoofd te bieden? En hoe vertalen we dit naar leren en ontwikkelen?
Dat heeft de Academie voor Overheidscommunicatie in de periode eind 2022 tot zomer 2023 verkend, samen met experts uit verschillende domeinen in een serie dialoogtafels onder de noemer De Stand van Overheidscommunicatie/Aan tafel.
De thema's zijn:
- Woordvoering
- Ethiek
- Interne communicatie
- Participatie
- Crisis en conflict
- Accountability.
Luister mee met de gesprekken in de onderstaande longreads. En bekijk de overkoepelende oogst die de Academie uit deze dialoogtafels heeft gehaald: zes aandachtsgebieden voor leren en ontwikkelen van communicatieprofessionals in overheidscommunicatie. Deze inzichten deelt de Academie met vakgenoten en de Voorlichtingsraad (VoRa).
Lees de longreads
Woordvoering
Zeg je tegenwoordig op een feestje nog dat je woordvoerder bij de Rijksoverheid bent? Weergave van de dialoogtafel Woordvoering in tijden van wantrouwen. 'We kunnen veel stoïcijncer zijn.'
Lees verderEthiek
Wat is eigenlijk 'het juiste' in overheidscommunicatie? En hoe brengen we het ethisch denken verder? Daarover ging het in de dialoogtafel Ethiek. ‘We zouden eigenlijk bij elke beslissing en in elk communicatieplan ook de vraag moeten stellen: deugt het?’
Lees verderInterne communicatie
Het verbindende element van interne communicatie is harder dan ooit nodig. Lees hoe experts de ontwikkelingen zien en waar volgens hen de oplossingen liggen. ‘Je moet van tevoren kunnen zeggen wat je gaat doen en hoe jouw bijdrage het verschil gaat maken. De boodschap is daar slechts een klein onderdeel van.’
Lees verderParticipatie
Participatie is zoveel meer dan een beetje meepraten. Experts aan het woord wat de communicatieprofessional moet meebrengen aan de participatietafel. 'We moeten leren om ‘waarachtig’ te luisteren. De ander echt horen, en iets dóen met de signalen en wensen.'
Lees verderCrisis en conflict
Elke crisis heeft – gek genoeg – ook zijn voordeel. Je leert er veel van. Maar we hebben ook nog veel bij te leren. Bijvoorbeeld over communiceren vanuit een positief mensbeeld. ‘Als je wantrouwen geeft, moet je niet gek opkijken als je wantrouwen terugkrijgt.'
Lees verderAccountability
Hoe zorgen we ervoor dat doelen stellen en evalueren meer onderdeel worden van ons dagelijks werk? En wat verstaan we eigenlijk onder accountability? 'De kernvraag is: waarom doe je wat je doet?’
Lees verder