Design Principles

Design principles kunnen helpen om de uitgangspunten van een nieuw te ontwikkelen product te bepalen. Design principles bepalen de context waarbinnen je ontwerpt. Ze geven een duidelijk kader waarin de belangrijkste wensen en behoeften van gebruikers, organisatie en techniek vastgelegd worden. Daarmee is de gewenste gebruikerservaring voor iedereen helder. 

Praktische uitvoering van design principles

Design principles zijn richtlijnen die helpen bij het ontwerpen van een product. Ze zorgen voor focus en helpen bij het prioriteren van wensen en ideeën.

Voor het Platform Rijksoverheid Online heeft de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) design principles gemaakt:

  1. Ons uitgangspunt is de behoefte van de gebruiker

    De echte behoeften van onze gebruikers zijn altijd het startpunt van het ontwerp- en schrijfproces. De behoeften van onze gebruikers baseren we op onderzoeksgegevens, niet op aannames. We bedenken daarbij altijd dat datgene waar gebruikers om vragen niet altijd is wat ze nodig hebben.
    Wij gebruiken 'behoeften' als organiserend principe. Mensen komen namelijk naar onze sites om snel taken uit te voeren en hun behoeften te vervullen. Niet om wat rond te browsen. Wanneer we ons richten op die behoeften leveren we de meeste ‘waar voor ons geld’ .
  2. We concentreren ons op de kern

    De Rijksoverheid geeft informatie over de onderwerpen waarvan de Rijksoverheid de bron is. Wanneer een andere instantie erover gaat, verwijzen we zo snel mogelijk door. We concentreren ons op de absolute kern. Zo verbeteren we onze dienstverlening en doen we geen dubbel werk. Ook besparen we zo geld.
    We kijken goed naar de functie die een pagina voor de bezoeker heeft. We proberen daarom niet alles op een pagina te proppen. We beslissen voordat we gaan ontwerpen, wat het belangrijkste is op een pagina. Dat geven we dan de ruimte. Die aanpak leidt tot heldere, overzichtelijke ontwerpen.
  3. We ontwerpen met behulp van onderzoeksgegevens

    Wanneer we iets ontwerpen beginnen we meestal niet bij nul. Bezoekers maken namelijk al gebruik van onze diensten. Dit betekent dat we kunnen leren van het gedrag van die gebruikers. We moeten te weten komen wat de belangrijkste taken van onze bezoekers zijn. En hoe we ze zo goed mogelijk kunnen helpen die taken uit te voeren. Als ze knelpunten ervaren, nemen we die weg.
    We blijven onderzoeken doen tijdens het bouw- en ontwikkelingsproces. Dat doen we met prototypen en door te testen met echte gebruikers op de live site. Dat is het grote voordeel van ontwerpen voor digitale diensten. We kunnen observeren en leren van het gedrag van onze gebruikers. We kunnen het ontwerp aanpassen aan hoe mensen van nature navigeren. Bezoekers hoeven zich dan niet aan een ontwerp aan te passen dat we nu eenmaal hebben bedacht.
  4. We houden het simpel

    Het is makkelijk iets er eenvoudig te laten uitzien. Iets maken dat eenvoudig te gebruiken is, is veel moeilijker. Dat geldt vooral wanneer de onderliggende systemen complex zijn. Maar dat is wel ons uitgangspunt. Macht brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Vaak hebben mensen geen keuze: ze moeten hun informatie wel bij de Rijksoverheid halen. Wanneer we onze informatie en diensten niet simpel en gebruiksvriendelijk aanbieden, verdoen we de tijd van onze gebruikers.
  5. We werken met iteraties

    De beste manier om effectieve digitale diensten te bouwen is om klein te beginnen en steeds iteraties uit te voeren. Dat houdt in dat we functionaliteit in kleine stukjes opleveren en testen met echte gebruikers. Daarna blijven we de functionaliteit verfijnen op basis van feedback van die echte gebruikers.
    Werken met iteraties vermindert risico’s. Het maakt grote fouten onwaarschijnlijk en maakt van kleine fouten nuttige lessen.
  6. We maken het bruikbaar voor iedereen

    We ontwerpen een product dat voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is. Als we daar wat mooie designelementen voor moeten opofferen, dan doen we dat. We zijn niet bang om voor de hand liggende oplossingen te kiezen. We proberen geen webontwerpconventies opnieuw uit te vinden, maar we sluiten daarbij aan. Ons ontwerp moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.
    Wij ontwerpen niet alleen voor mensen die handig zijn in het gebruik van internet. We richten ons juist op mensen die moeite hebben om onze informatie en diensten te gebruiken. Dat maakt onze diensten voor iedereen beter.
  7. We bouwen digitale diensten, geen websites

    Wij ontwerpen voor een zeer diverse groep van gebruikers. Zij hebben verschillende behoeften. Ook gebruiken zij zeer verschillende technologieën.
    We hebben het daarom niet over websites, maar over digitale diensten. Op dit moment is de beste manier om digitale diensten te leveren via het web, maar dat zou kunnen veranderen. Dat gebeurt misschien wel sneller dan we denken.
  8. We begrijpen de context

    We ontwerpen voor mensen. En we denken goed na over de context waarin mensen onze diensten gebruiken. Zitten ze in een bibliotheek? Gebruiken ze een telefoon? Zijn ze eigenlijk alleen maar bekend met Facebook? Onze service begint en eindigt niet op onze website. Het kan beginnen met een zoekmachine en eindigen op het ​​postkantoor. Dat moeten we bedenken wanneer we ontwerpen. Zelfs al hebben we er geen controle over.
  9. We zijn consistent, niet uniform

    Waar mogelijk gebruiken we voor elke dienst dezelfde taal en dezelfde design patterns. Dit zorgt ervoor dat mensen vertrouwd raken met onze diensten. Dit is niet bedoeld als keurslijf. Elke omstandigheid is anders en moet op zijn eigen voorwaarden worden aangepakt. Maar een consistente benadering is het verbindende element - één die gebruikers hopelijk zullen gaan begrijpen en vertrouwen.
  10. We zijn open en transparant

    Wat we doen, delen we zoveel mogelijk. Met collega's, met onze gebruikers, met iedereen. We delen code, ontwerpen, intenties, mislukkingen en wisselen ideeën uit. Hoe meer ogen meekijken, hoe beter een product wordt. Blunders worden gespot, alternatieven worden aangedragen, de lat wordt hoger gelegd.
    Veel van wat we doen is alleen mogelijk vanwege de opensourcecode en de vrijgevigheid van de webdesign community. Dus we ‘betalen’ dat terug met transparantie. Vooral ook omdat meer openheid zorgt voor een betere dienstverlening die mensen beter begrijpen.