CASI > Communicatie Activatie Strategie Instrument
CASI is een instrument waarmee je strategieën en interventies kunt ontwikkelen die bijdragen aan het oplossen van een gedragsprobleem met inzet van communicatie. Er is een kloof tussen iets weten, het willen en het ook werkelijk doen. Dat komt omdat we ons vaker laten leiden door emoties, gewoonten en anderen in onze omgeving dan door een puur rationele afweging van kosten en baten. Als je weet wat mensen echt drijft, dan kun je daar met communicatie gericht op inspelen. Dit vraagt om een grondige analyse, inleving in de doelgroep en het benutten van inzichten uit de wetenschap en gedragsonderzoek. CASI biedt een palet aan mogelijkheden voor effectieve gedragsverandering en helpt je bij de praktische toepassing ervan. Het doorlopen van het CASI-proces zorgt daarbij voor onderbouwde keuzes en draagvlak in de organisatie. CASI kan ingezet worden voor zowel gerichte, kleinschalige communicatieve interventies als voor crossmediale communicatie gericht op grote publieksgroepen.
1 INTAKE
Wat is de beoogde opbrengst van CASI?
Kies je voor een compleet, compact of op maat traject?
2 BELEIDSANALYSE
Wat is het beleidsdoel?
Op welk gedragsvraagstuk gaat communicatie zich richten?
Welke andere beleidsinstrumenten worden hiervoor ingezet?
Welke stakeholders zijn relevant om te betrekken bij CASI?
Gedragsvraagstuk helder?
NEE > Geen CASI-traject. Kies een andere aanpak.
JA >
3 DOELBEPALING: van beleidsdoel naar gedragsdoel
> Wie moeten hun gedrag veranderen? Wat weten we over het huidige gedrag? Hoe ziet het gewenste gedrag eruit?
> Gedragsdoel:
Wie doen in plaats van het huidige gedrag in de toekomst het gewenste gedrag?
Waar en wanneer?
4 DOELGROEPANALYSE via persona’s naar gedragsbepalers
> Welke factoren bepalen het gedrag van de doelgroep?
- Weerstand
- Zelfbeeld
- Automatische reacties en onbewuste associaties
- Emoties
- Sociale omgeving
- Fysieke omgeving
- Kunnen
- Kennis
- Houding
> Gedragsbepalers:
Gedragsbepaler 1, 2, 3 bevordert / belemmert het gewenste gedrag.
Dit is kansrijk om te veranderen, omdat …
5 STRATEGIEBEPALING van strategieën naar interventies
> Welke interventiestrategieën passen bij de gekozen gedragsbepalers?
- Omgaan met aversie en scepsis
- Gedrag behapbaar maken
- Gevoel van kunnen vergroten
- Inspelen op identiteit
- Sociaal beïnvloeden
- Benutten van automatisch gedrag
- Associaties en emoties aan gedrag koppelen
- Doelgericht kennis overdragen
> Strategie:
Maximaal 3 interventiestrategieën en creatieve ideeën voor interventies
6 UITVOERING
Kun je het handelingsperspectief voor de doelgroep nog verder aanscherpen?
Wat zijn goede momenten en plekken om de interventie in te zetten?
Welke kanalen en middelen zijn geschikt voor de doelgroep?
Wat moeten stakeholders en bureaus doen voor een succesvolle uitvoering?
Hoe wil en kun je het effect van de interventie vaststellen?
Meer weten
CASI is ontwikkeld door de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken. Wil je een CASI-traject starten en heb je advies nodig? Neem contact op met gedragsteam@minaz.nl
communicatierijk.nl/casi