Het kan het lastig zijn om je doelgroep goed voor de geest te halen. Een persona of ijkpersoon kan dan uitkomst bieden. Dat is één persoon die model staat voor een hele (doel)groep. Zo’n persona is een handig hulpmiddel bij het vorm geven van je aanpak. Je kan je als het ware inleven in dit fictieve personage om vervolgens te bepalen welke aanpak het beste past.
De content van deze pagina is overgezet naar Communicatiekompas. Deze pagina wordt binnenkort offline gehaald.
Naam
Achtergrond: Denk aan: gezin van herkomst, geboorteplaats, opvoeding, opleiding.
Leefsituatie: Denk aan: partner, kinderen, werk, sociale omgeving, lidmaatschappen van verenigingen.
Wat speelt er nu? Denk aan: kinderen die het huis uitgaan, een nieuwe wijk die gebouwd wordt...
Drijfveren, verlangens en zorgen: Denk aan: religie, ambitie, wensen, zorgen en angsten. Probeer specifiek te worden: waar zie je deze terug in het handelen van deze persona?
Hobby's en allergieën: Probeer specifiek te zijn: lezen? Wat voor soort boeken dan? Afkeer van politiek? Waarom dan?
Mediagebruik: Beschrijf een dag uit het leven van de persona en bekijk steeds welke communicatiemiddelen en kanalen er relevant zijn.
Heeft hij een wekkerradio? Welke zender dan?
Gaat zij naar de voetbalclub? Ziet ze daar advertenties?
Werkt ze op kantoor? Googlet ze dan naar informatie?
Tips
Zet een foto bij je persona en hang het resultaat op. Zo word je tussendoor ook herinnerd aan de doelgroep.
Laat een paar groepjes collega’s tegelijkertijd een persona maken en vergelijk de opbrengst.
Wat levert dit op?
De ijkpersoon of persona maakt de doelgroep concreet. Hij wordt veel ingezet om media-gebruik te onderzoeken, maar ook bijvoorbeeld bij het inrichten van websites om de verwachtingen en zoekgedrag in kaart te brengen. En het kan nuttig zijn om met de persona terug te keren naar de >>betrokkenheid<<: hoe verhoudt deze persoon zich tot de overheid of tot jouw vraagstuk, en welke rol wil of kan iemand krijgen?