Vaktraining contentadvies: van ervaren redacteur naar vertrouwde adviseur

NB. dit was eerder de Vaktraining voor ervaren redacteuren

Van ervaren redacteur naar vertrouwde adviseur. Hoe doe je dat?

De 'Vaktraining contentadvies: van ervaren redacteur naar vertrouwde adviseur' leert je op een effectieve manier kijken naar je rol als online communicatie-expert. Een rol die je uitbouwt van redacteurschap naar vertrouwd adviseurschap.

De Academie voor Overheidscommunicatie organiseert de training voor communicatieprofessionals in dienst van de Rijksoverheid.

Voor wie

Ben jij een redacteur die dagelijks bezig is met online communicatie en die zijn redactioneel leiderschap professioneel wilt invullen? Dan is dit de training voor jou. Een training waarin je jouw expertise op inspirerende wijze verdiept, aanscherpt en verbreedt.

In jouw werk verschuift het accent steeds meer van schrijven en redigeren van aangeleverde teksten naar het proactief adviseren van collega’s over heldere online communicatie en digitale dienstverlening. Het is steeds meer aan jou om besluiten hierover te nemen. In deze training ontvang je tools hoe je dit succesvol doet.

Wanneer

  • Donderdag 26 september 2024
  • Maandag 30 september 2024
  • Donderdag 3 oktober 2024
  • Donderdag 10 oktober 2024

Kun je deze dagen niet, maar heb je wel interesse in deze training? Stuur een mail naar academie@minaz.nl. Dan houden we je op de hoogte van een eventuele volgende editie.

Waar

Centrale locatie in Den Haag.

Studiebelasting

De training bestaat uit 4 dagen. Je hebt een actieve rol in de training: je leert nieuwe methoden en technieken, probeert deze uit, werkt aan opdrachten.

Kosten

2.000 euro

De dynamiek van online communicatie en jouw rol daarin

Deze training gaat over de veranderende context van de redacteur, gaat in op de dilemma’s die je als professional tegenkomt en vergroot je effectiviteit. Daarmee ben je nog beter toegerust voor het online-redacteurschap van de toekomst.

Enkele trends die je zult herkennen: naast informeren gaat het om interactie, dienstverlening en participatie. Om de lezer in staat te stellen de informatie te vinden die voor hem zinvol en relevant is. Om gecompliceerde zaken eenvoudig en toegankelijk maken, juist ook voor de groeiende groep mensen die digitaal niet zo vaardig zijn.

Daarmee verandert ook jouw rol. Er wordt van jou verwacht dat je proactiever en inventiever bent. Dat stelt niet alleen eisen aan jouw expertise op het domein van online, maar ook aan jouw adviesvaardigheden. Deze training stelt je in staat om die rol nog beter in te vullen.

Aan de hand van een praktijkcase gaan we aan de slag met enkele schrijfopdrachten waarin we jouw expertise als redacteur nog beter tot z’n recht kunnen laten komen.

Na deze training weet je

  • wat recente ontwikkelingen en beproefde inzichten zijn op het snel ontwikkelende domein van online communicatie en hoe je hier effectief mee omgaat
  • hoe je adviseert aan inhoudsdeskundigen, beleidsverantwoordelijken en anderen, en daarmee effectievere communicatie en dienstverlening realiseert
  • hoe je in vraagstukken een politieke context herkent en hoe je die recht doet in een goede webtekst
  • wat het verschil is tussen push- en pull-communicatie en waarom dit onderscheid belangrijk is voor jouw teksten
  • wat termen en begrippen uit het vak (denk aan contentstrategie, governance, contentdesign, contentmarketing, UX, informatiearchitectuur) inhouden, hoe je deze gebruikt en hoe je spraakverwarring voorkomt
  • hoe je omgaat met feedback en hoe je diverse sessies faciliteert.

Docenten

Maria van Krimpen

Maria is een gedreven communicatieadviseur met een Rotterdamse mentaliteit die enthousiast en creatief te werk gaat. Zij traint en helpt organisaties om positief onder de aandacht te komen bij hun klanten en stakeholders. Met content die aanspreekt en helder is. De juiste content voor de juiste doelgroep, want daar gaat het om. Maria vindt niets leuker dan bedrijven en mensen te laten zien waar het online echt om gaat. Sinds 1998 is zij actief in de wereld van online content. Met klanten als: Deloitte, Erasmus Centre for Urban, Port & Transport Economics, Crossphase, Gemeente Stichtse Vecht en gemeente Gooise Meren. Sinds 2004 is Maria verbonden aan SRM. Daar traint zij organisaties in effectieve online communicatie, schrijven voor sociale media en het web, webredactie, contentmarketing en contentstrategie.

Michiel Krom

Michiel is communicatieadviseur, coach, trainer en discussieleider en werkt sinds 1995 vanuit zijn eigen bedrijf: Michiel Krom Consultancy, voor strategie, management en organisatie van de communicatie. Hij richt zich vooral op de communicatie van mensen waaronder van veel bestuurders. Naast het adviseren over ingewikkelde communicatievraagstukken begeleidt hij diverse bedrijven en overheden bij de uitvoering ervan. Michiel heeft ervaringen binnen alle lagen van de overheid. Sinds 1993 werkt hij voor SRM waarbij hij verschillende trainingen verzorgt voor communicatieadviseurs: adviesvaardigheden, overheidscommunicatie, communicatiestrategie, issuemanagement en crisiscommunicatie.

Inschrijven

Je kan je voor deze training inschrijven door onderstaand inschrijfformulier in te vullen. Alleen inschrijfformulieren met inkoopnummer worden in behandeling genomen. Neem contact op met de Academie (academie@minaz.nl) als je hulp nodig hebt op dit punt.

Algemene voorwaarden

Op de aanmelding bij een training bij de Academie voor Overheidscommunicatie zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing. Download de algemene voorwaarden.

LET OP: Na het invullen van het inschrijfformulier en de bevestiging, verschijnt een nieuwe pagina 'Controle gegevens'. Vergeet niet onderaan deze pagina op ‘bevestigen’ te klikken. Dan pas is je inschrijving definitief.

Inschrijfformulier cursusaanbod van de Academie voor Overheidscommunicatie

Leidinggevende(verplicht)
Algemene Voorwaarden(verplicht)
Informatie over de verwerking van je persoonsgegevens

'Wij gebruiken je gegevens uit deze aanmelding voor de deelnemersadministratie, ze worden vernietigd als de training is afgelopen. Je naam wordt met medecursisten gedeeld..'

Akkoordverklaring(verplicht)