Module Message House – Bouw samen aan een kernboodschap

Hoe kom je tot een heldere boodschap die raakt? En hoe zorg je dat deze communicatielijn gebruikt wordt, ook als er veel verschillende partijen bij een project betrokken zijn? Bouw samen een message house! 

Tijdens deze tweedaagse training ligt het accent op het kennen en eigen maken van de message house-methodiek en het kunnen toepassen van de onderdelen in je eigen werkpraktijk. Je gaat aan de slag met een eigen casus en na afloop van de training ben je in staat zelf te beoordelen wanneer je (onderdelen van) deze kernboodschappenmethode kunt inzetten. Er wordt ook aandacht besteed aan het faciliteren van een message house-sessie.

Opbrengsten van een message house

Een message house levert een kernachtig en gedragen hoofdboodschap op waarbij in een oogopslag alle onderliggende (kern)boodschappen van de samenwerkingspartners zichtbaar zijn. De tweedaagse message house-training biedt communicatieadviseurs en ervaren redacteuren de mogelijkheid om zorgvuldig aan de slag te gaan met tekst en taal. De stappen en de opbouw in het proces tijdens de training zorgen voor zorgvuldigheid bij elke stap in het traject. 

Tussen trainingsdag 1 en 2 werk je verder aan je eigen casus, die door de trainers van advies wordt voorzien.

Deze training is alleen voor communicatieprofessionals die bij de Rijksoverheid werken. De Academie voor Overheidscommunicatie organiseert de training.

Voor wie

Ben je bezig met een vraagstuk dat om meer duidelijkheid vraagt, bijvoorbeeld op verzoek van een beleidsdirectie of bewindspersoon? Of werk je aan een vraagstuk met verschillende partijen en heb je behoefte aan een gezamenlijke boodschap? Meld je dan aan voor deze training.

De training is geschikt voor alle communicatieprofessionals die regelmatig beleid en regelgeving communicatief maken, zoals communicatieadviseurs, persvoorlichters, tekstschrijvers, redacteuren en speechschrijvers. Werk je samen met een communicatiecollega aan een actueel vraagstuk, bijvoorbeeld als adviseur en redacteur? Dan kun je ook samen de training volgen.

Wanneer

Maandag 14 oktober 2024 (dag 1) en maandag 4 november 2024 (dag 2).

Kun je deze dagen niet, maar heb je wel interesse in deze training? Stuur een mail naar academie@minaz.nl. Dan houden we je op de hoogte van een eventuele volgende editie.

Locatie

Deze training vindt fysiek plaats op een locatie in het centrum van Den Haag.

Kosten

1.750 euro

Studiebelasting

Voorbereiding: 2 uur
Trainingsdag 1: 8 uur
Huiswerk: circa 4 uur
Trainingsdag 2: 8 uur
Totaal: 22 uur

Bijzonderheden

  • De deelnemers nemen een laptop of tablet mee om in de online omgeving te kunnen werken.
  • Er is gelegenheid voor het aandragen van een onderwerp, dat we tijdens de trainingsdag als oefenmateriaal gebruiken.

Thema's

Tijdens deze dagen leer je aan de hand van de casus hoe je een message house opstelt met een multidisciplinair team. Je leert hoe je de methode toepast, waarom je die toepast en waar je in de praktijk op moet letten.

Na afloop van de training

  • beschik je over de vaardigheid om het message house als methode in te zetten en ken je de modellen, methoden en de werkwijzen die je helpen om tot een gefundeerd message house te komen
  • ben je je bewust van je rol en positie en ben je in staat om vanuit verschillende rollen multidisciplinair aan het message house te werken
  • heb je kennis gemaakt met collega’s binnen het Rijk en ervaringen uitgewisseld. Zo doe je nieuwe inzichten en inspiratie op die nuttig zijn in jouw dagelijkse praktijk.

Docenten

Drs. Carolien Schoenmakers is een ervaren communicatiestrateeg. Opdrachtgevers en leidinggevenden omschrijven Carolien als een sterke adviseur met analytische denkkracht. Als strategisch communicatieadviseur, trainer en coach werkt zij voor uiteenlopende overheidsinstellingen en profit-organisaties. Haar interesse ligt op het snijvlak van organisatie en communicatie. Haar hart ligt bij het delen en overdragen van kennis door opleiding en training. In haar trainingen deelt zij haar kennis en stelt zij de deelnemers in staat van elkaar te leren, en elkaars kennis en ervaring te benutten. Als lid van het Logeion Trendteam betrekt ze actief collega’s bij de ontwikkelingen en perspectieven in het communicatie vak.

Charlotte Nugter is senior communicatieadviseur en tekstschrijver. Strategische communicatievraagstukken vertalen naar aansprekende concepten, boodschappen en content: daar wordt ze blij van. Ook duikt ze met plezier in complexe materie om snel de kern boven te halen. Charlotte is gespecialiseerd in contentstrategie en -producties, storytelling en Factor C-/message house-sessies. Ze ontwikkelde dit type kernboodschappen voor tal van onderwerpen en opdrachtgevers. Charlotte is gecertificeerd begeleider van Factor C-sessies.

Inschrijven

Op dit moment kan je je niet inschrijven voor de module Message house. De data van de eerstvolgende groep worden nog bekendgemaakt. Wil je een seintje krijgen als inschrijven mogelijk is? Stuur dan een bericht naar academie@minaz.nl.

Algemene voorwaarden

Op de aanmelding voor een training bij de Academie voor Overheidscommunicatie zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing. Download de algemene voorwaarden.

LET OP: Na het invullen van het inschrijfformulier en de bevestiging verschijnt een nieuwe pagina 'Controle gegevens'. Vergeet niet onderaan deze pagina op ‘bevestigen’ te klikken. Dan pas is je inschrijving definitief.

Inschrijfformulier cursusaanbod van de Academie voor Overheidscommunicatie

Leidinggevende(verplicht)
Algemene Voorwaarden(verplicht)
Informatie over de verwerking van je persoonsgegevens

'Wij gebruiken je gegevens uit deze aanmelding voor de deelnemersadministratie, ze worden vernietigd als de training is afgelopen. Je naam wordt met medecursisten gedeeld..'

Akkoordverklaring(verplicht)