In 2021 is een competentieprofiel opgesteld voor de 'moderne communicatieadviseur'. Daarin staat met welke veranderingen communicatieadviseurs in hun werk te maken hebben en welke competenties ze zouden moeten hebben.
De verandering
- Er zijn meer stakeholders, die via meer kanalen communiceren en er is meer (zichtbare) polarisatie
- Dossiers/onderwerpen zijn steeds minder afgebakend, meer organisatie-overstijgend
- Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot meer complexiteit in de communicatie(opgave)
- Het centraal stellen van de maatschappelijke opgave staat soms onder druk
- De toegenomen digitalisering vraagt om zowel kennis van online technieken, en gebruik kunnen maken (interpreteren) van data
Krachtenveld
- Er is steeds meer samenwerking in multidisciplinaire teams
- De toenemende aandacht voor de impact van beleid op uitvoering en toezicht vraagt meer aandacht voor ketens en netwerk
- In de waan van de dag is er vaak weinig aandacht voor reflectie en evaluatie
- Lange termijn strategieën staan vaak onder druk door de actualiteit
- ‘Communicatie is van iedereen’ vraagt om inzicht in kennis en vaardigheden van spelers, om te beginnen de eigen rol(len) van de communicatieadviseur
- Belang van op het goede moment aan de juiste tafel te zitten is en blijft groot
- Communicatieadviseurs hebben vaker een andere rol dan alleen adviseur, zoals projectleider (van communicatieprojecten) en facilitator
Kennis en ervaring
- Kennis van verschillende instrumenten en methodieken, denk aan Factor C, stakeholdermanagement en dilemmalogica
- Kunnen adviseren op alle communicatiemiddelen en de Rijksbrede afspraken hierover kennen
- Gedragskennis kunnen toepassen
- Taal – betekenis kunnen geven aan informatie voor de doelgroep
- Beeld – weten wat de betekenis van beeld kan zijn
- Bij taal- en beeldgebruik kennis van inclusieve communicatie kunnen toepassen
Competenties (en gedragsindicatoren die vaak genoemd zijn)
- Analyseren – snel dossiers tot je nemen
- Organisatiesensitiviteit
- Bestuurssensitiviteit
- Omgevingssensitiviteit – issues herkennen (= nieuwe competentie)
- Samenwerken
- Creativiteit –in scenario’s kunnen denken
- Plannen en organiseren
- Flexibiliteit – maar wel rolvast blijven
- Netwerken
- Overtuigingskracht
Persoonskenmerken
- Verbinder
- Durf, tegen kunnen/durven spreken, lastige (ethische) kwesties aan de orde durven stellen
- Empathie
- Veerkracht
- Leergierig– jezelf willen blijven ontwikkelen
- Nieuwsgierig