In 2021 is een competentieprofiel opgesteld voor de 'moderne communicatieadviseur'. Daarin staat met welke veranderingen communicatieadviseurs in hun werk te maken hebben en welke competenties ze zouden moeten hebben.

De verandering

  • Er zijn meer stakeholders, die via meer kanalen communiceren en er is meer (zichtbare) polarisatie
  • Dossiers/onderwerpen zijn steeds minder afgebakend, meer organisatie-overstijgend
  • Bovenstaande ontwikkelingen leiden tot meer complexiteit in de communicatie(opgave)
  • Het centraal stellen van de maatschappelijke opgave staat soms onder druk
  • De toegenomen digitalisering vraagt om zowel kennis van online technieken, en gebruik kunnen maken (interpreteren) van data

Krachtenveld

  • Er is steeds meer samenwerking in multidisciplinaire teams
  • De toenemende aandacht voor de impact van beleid op uitvoering en toezicht vraagt meer aandacht voor ketens en netwerk
  • In de waan van de dag is er vaak weinig aandacht voor reflectie en evaluatie
  • Lange termijn strategieën staan vaak onder druk door de actualiteit
  • ‘Communicatie is van iedereen’ vraagt om inzicht in kennis en vaardigheden van spelers, om te beginnen de eigen rol(len) van de communicatieadviseur
  • Belang van op het goede moment aan de juiste tafel te zitten is en blijft groot
  • Communicatieadviseurs hebben vaker een andere rol dan alleen adviseur, zoals projectleider (van communicatieprojecten) en facilitator

Kennis en ervaring

  • Kennis van verschillende instrumenten en methodieken, denk aan Factor C, stakeholdermanagement en dilemmalogica
  • Kunnen adviseren op alle communicatiemiddelen en de Rijksbrede afspraken hierover kennen
  • Gedragskennis kunnen toepassen
  • Taal – betekenis kunnen geven aan informatie voor de doelgroep
  • Beeld – weten wat de betekenis van beeld kan zijn
  • Bij taal- en beeldgebruik kennis van inclusieve communicatie kunnen toepassen

Competenties (en gedragsindicatoren die vaak genoemd zijn)

  • Analyseren – snel dossiers tot je nemen
  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingssensitiviteit – issues herkennen (= nieuwe competentie)
  • Samenwerken
  • Creativiteit –in scenario’s kunnen denken
  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit – maar wel rolvast blijven
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht

Persoonskenmerken

  • Verbinder
  • Durf, tegen kunnen/durven spreken, lastige (ethische) kwesties aan de orde durven stellen
  • Empathie
  • Veerkracht
  • Leergierig– jezelf willen blijven ontwikkelen
  • Nieuwsgierig