De gebruiker in de hoofdrol

Contentstrategie lijkt ineens overal te zijn. Is het dè oplossing voor alle communicatievraagstukken van organisaties? Wanneer we over contentstrategie lezen, worden we geconfronteerd met uiteenlopende visies en een woud aan nieuwe begrippen, zoals toptaken en klantenreizen. Is het oude wijn in nieuwe zakken? Of biedt contentstrategie de communicatieprofessional daadwerkelijk iets nieuws?

"Contentstrategie brengt ons terug naar de kern van het vakgebied communicatie," zegt Rob Punselie, directeur van internetadviesbureau ContentKings. "Iedereen is vaak druk bezig met de content op een digitaal kanaal. Maar zet eerst eens een stap terug. Verdiep je in de wezenlijke doelen van de organisatie én in de wezenlijke doelen van de gebruiker. Als je een contentstrategie goed opzet, dan richt je niet een etalage in, maar de hele winkel."

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de kennismiddag van de Academie voor Overheidscommunicatie over contentstrategie op 20 februari 2014.