"Heeft u misschien ook cijfers?"

"Nederland van Boven" zorgde ervoor dat datajournalistiek in Nederland bij een groter publiek bekend werd. In dit project van de VPRO uit 2011 zagen we Nederland op een  nieuwe manier, via datavisualisaties en helikopterbeelden. Het was het eerste project in Nederland dat op zo een grote schaal van data van bedrijven en overheden gebruik maakte.

Tegen het economisch tij in investeren nieuwsredacties in datajournalistiek en datavisualisatie. Het vak professionaliseert razendsnel, met handboeken, methodieken, cursussen en congressen. Wat is datajournalistiek? Hoe gaat de datajournalist te werk? Hoe komt hij tot zijn verhaal en hoe belangrijk zijn visualisaties? Wat betekent de opkomst van de datajournalistiek voor de overheidscommunicatie? Maar ook: wat kan de overheidscommunicatie van datajournalistiek leren?

Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van de kennismiddag van de Academie voor Overheidscommunicatie over de Open data, Datajournalistiek en Datavisualisatie. Het artikel is geschreven door José Otte, adviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie, en geeft een overzicht van de ontwikkelingen, binnen- en buitenlandse voorbeelden en inzichten in de relevantie voor de overheidscommunicatie.