Trend: Hyperpersonalisatie & the rise of bots

Computers kunnen steeds beter voorspellen en beslissingen nemen (kunstmatige intelligentie) en zichzelf verbeteren (machine learning). Dit biedt mogelijkheden voor hyperpersonalisatie en (chat)bots. Hyperpersonalisatie ontstaat wanneer online suggesties worden gedaan op basis van eerder gedrag of eerdere voorkeuren. Hoe slimmer het algoritme, hoe persoonlijker het aanbod van informatie op mensen wordt afgestemd. Bots zijn softwareprogramma’s die zelf taken kunnen uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd, zoals een webpagina raadplegen of chatten (dan heten ze chatbots). Veel routinematige communicatie kan door (chat)bots worden overgenomen. ICT en data-analyse zijn daarom belangrijke functies voor communicatie om mee samen te werken.

Voorbeeld: Tone of voice op maat met Crystal Knows

Crystal Knows is een softwareprogramma dat hyperpersonalisatie mogelijk maakt. Het stelt profielen samen van mensen op basis van hun uitlatingen op sociale media. Wie wil er bijvoorbeeld zakelijk benaderd worden en wie liever met wat small talk? "Crystal tells you the best way to communicate with any prospect, customer or coworker" (crystalknows.com).