Trend: Doe-het-zelfeconomie & crowdfunding

DIY – do it yourself. Er is een stijgende behoefte aan grip op de wereld om ons heen en aan zelf dingen doen, organiseren of maken. Deze trend is niet nieuw, maar zet door. Steeds vaker zijn burgers of bedrijven de motor van initiatieven, vaak geholpen door nieuwe online mogelijkheden. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de stijging in het aantal crowdfundingsacties.

Voorbeeld: Het manifest van Hugo Borst: ‘Scherp op ouderenzorg’

De ouderenzorg moet beter. Voetbalcommentator Hugo Borst schrijft in 2016 een open brief aan staatssecretaris Van Rijn van VWS over de falende verpleeghuiszorg voor zijn dementerende moeder. Het maakt een storm van reacties los. Er volgen twee boeken en een manifest dat veel mensen online tekenen. Het heeft ertoe geleid dat er direct 100 miljoen extra beschikbaar kwam voor ‘waar verbetering van kwaliteit het hardst nodig is’. Ook heeft het geleid tot meer geld de komende jaren voor bijvoorbeeld extra personeel in verpleeghuizen.

Voorbeeld: Lak door Tijn

In december 2016 werd Tijn bekend door zijn nagellakactie ‘Tijn lakt’ voor het 3FM-programma Serious Request. Daarna kwam hij in actie voor kinderen met dezelfde ziekte als hijzelf: hersenstamkanker. Zijn actie ontroerde veel mensen en haalde ongeveer 2,5 miljoen euro op (lakdoortijn.nl). Het laat zien dat mensen graag geven als ze emotioneel geraakt worden.