Trend: Hyperconnected & bewust offline

Mensen zijn voortdurend online en kijken langer, vaker en gefragmenteerder via verschillende apparaten naar media. Ze kiezen de momenten en plaatsen zelf: on demand. Iedereen is hyperconnected. Mensen posten en liken voortdurend op platforms als Facebook en Instagram. Tegelijk is er een toenemend bewustzijn van de negatieve invloeden van sociale media en altijd online zijn. Daardoor doet zich ook een tegenbeweging voor.Meer mensen kiezen ervoor vaker offline te zijn. Vooral jongeren hebben deze behoefte. Omdat iedereen in de interne organisatie communiceert, onder meer op sociale media, wordt van de communicatieprofessional meer de rol van coach en facilitator gevraagd: van contentmaker naar zorgen dat anderen in de organisatie zelf meer en betere content kunnen maken.

Voorbeeld: Super Stream Me, of juist een jaar offline
Wat doet het met je als je dag en nacht je leven online deelt? Televisiemakers Tim den Besten en Nicolaas Veul deden daar verslag van in hun documentaire Super Stream Me. Dit ‘privacyproject’ van VPRO stopte eerder dan gepland: de twee braken hun experiment af, uitgeput door de continue stroom informatie en het gebrek aan privacy (VPRO3, Van Loon). Johan van Houten, oprichter van Digiminderen, ging juist een jaar lang offline, wat hem veel rust gaf. Hoewel het vaak handig is om online dingen te regelen, beperkte hij ook na dat jaar zijn online gedrag, om ‘in het moment’ te blijven en geen sociale druk te voelen. Regels: slechts tweemaal per dag e-mail checken en geen internet voor 9 uur of na 22 uur.