Trend: Fake news & factchecking

Doordat iedereen nieuws kan maken, neemt de hoeveelheid nepnieuws toe. De snelheid van het delen werkt daarnaast onzorgvuldigheid in de hand. Degene die iets deelt wordt al snel gezien als een betrouwbare bron. Immers, als de boodschap komt van iemand in je eigen netwerk, dan zal het wel waar zijn. Het nepnieuws kan een imago gemakkelijk beschadigen. Toch leven we niet in het post-waarheidstijdperk. Kranten hebben bijvoorbeeld een rubriek waarin feiten worden gecheckt. Google en Facebook nemen maatregelen om te waarschuwen voor mogelijke onwaarheden of onbetrouwbare bronnen. Als communicatieprofessional is het goed om je te blijven verdiepen in de feiten en je steeds af te vragen of het wel klopt, wie het zegt en waar het op is gebaseerd: word zelf een factchecker.

Voorbeeld: Meer nep: van internettrollen tot volgers kopen
Politieke partij Denk zette tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 internettrollen in: sociale media-accounts van niet-bestaande personen. Die roerden zich in politieke discussies en beïnvloedden de publieke opinie. Volgers en likes zijn bovendien te koop, bijvoorbeeld via likeskopen.net en deranova.nl. Duizend volgers kosten rond de tien euro. Het aantal volgers bepaalt de waarde van advertenties op blogs en vlogs, dus daar hebben influencers zoals YouTubers en Instagrammers geld voor over.