Monitor Ontwikkeling Mediagebruik

Welke mediatitels hebben in Nederland de meeste impact als het gaat om informatie over politiek en overheidsbeleid? Dat staat in de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM).

MOM 2019

De MOM is een tweejaarlijks onderzoek naar de impact van verschillende mediatitels op de mening van mensen over politiek en overheidsbeleid. In het onderzoek van 2019 is de impact in kaart gebracht van radio, televisie, dagbladen, tijdschriften, websites, apps, podcasts  en social media.

Hoe meet je de impact van media? Er is aan ruim 2000 Nederlanders van 15 jaar en ouder gevraagd welke mediatitels ze gebruiken (bereik) en aan welke media ze het meeste waarde hechten (belang) als het gaat om hun mening over politiek en overheidsbeleid. De combinatie van bereik en belang bepaalt de impact.

Top tien mediatitels met de meeste impact

NOS Journaal en NOS.nl

Het NOS Journaal is nog steeds de titel met gemiddeld de grootste impact als het gaat over politiek en overheidsbeleid. In 2019 geldt dit voor het eerst niet meer voorr 15-35-jarigen. Daar hebben het RTL Nieuws en NOS.nl meer impact.

De nieuwssite NOS.nl is vooral populair onder hoger opgeleiden van 15 tot 35 jaar. Vergeleken met Nu.nl scoort NOS.nl lager op bereik, maar hoger op belang. Het RTL Nieuws heeft meer impact onder lager en middelbaar opgeleiden van 15 tot 35 jaar.

RTL Nieuws

Het RTL Nieuws is de tweede mediatitel met veel impact. Het RTL Nieuws scoort het hoogst onder de groep 35-54-jarigen met een laag of middelbaar opleidingsniveau. Bij hoger opgeleiden scoort het RTL Nieuws minder goed. Dit komt vooral door een lager bereik bij deze groep.

Zondag met Lubach

Naast nieuwsmedia staat het opiniërende programma Zondag met Lubach in de top tien. Het programma steeg van plek 8 naar plek 6. Lubach is vooral populair onder jongeren. Bij hoger opgeleiden tussen 15 en 35 jaar staat het programma op de tweede plek na NOS.nl. Bij middelbaar en lager opgeleide 15-35-jarigen op de derde plek.

Online en social media

Het gebruik van online en social media neemt toe, als het gaat om nieuws over overheid en politiek. Vooral dagbladen worden veel online gelezen. Een derde van de jongeren leest de Telegraaf of De Volkskrant ook via social media. NOS stories en het volgen van politici en overheidsinstanties via social media staan bij jongeren in de impact top 20.     

15% van het Nederlandse publiek volgt organisaties en personen via social media om zo op de hoogte te blijven van politiek en overheidsbeleid (in 2017 was dit 13%). Facebook, Twitter en Instagram worden hierbij het vaakst genoemd.

Podcasts

In 2019 is ook gevraagd naar het luisteren naar podcasts als het gaat om informatie over politiek en overheidsbeleid. Van alle Nederlanders geeft 13% aan dit weleens te doen. De podcast van het ANP nieuws wordt het meest beluisterd.

Lees meer in het onderzoeksrapport

Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden. Van de samenvatting is een poster gemaakt.

De Monitor Ontwikkeling Mediagebruik werd begeleid door Dienst Publiek en Communicatie en uitgevoerd door Kantar Public. In opdracht van de Voorlichtingsraad (VoRa), een adviesraad van alle directeuren communicatie van de Rijksoverheid.