Welke mediatitels hebben in Nederland de meeste impact als het gaat om informatie over politiek en overheidsbeleid? Hierin geeft de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM) inzicht, met een impact top-40.

De MOM is een tweejaarlijks onderzoek naar de impact van verschillende media op de mening van mensen over politiek en overheidsbeleid. In het onderzoek van 2018 is het mediagebruik in kaart gebracht van radio, televisie, dagbladen, tijdschriften, websites, apps en sociale media.

Top-10 media

  1. NOS Journaal
  2. RTL Nieuws
  3. Nu.nl
  4. Teletekst
  5. Regionaal Dagblad
  6. Radar
  7. Een Vandaag
  8. Zondag met Lubach
  9. Algemeen Dagblad
  10. Nieuwsuur

NOS Journaal

Als het gaat over onderwerpen die te maken hebben met politiek en overheidsbeleid is het NOS Journaal al jarenlang met voorsprong de titel met de grootste impact onder het Nederlands publiek van vijftien jaar en ouder.

Wel zijn er grote verschillen tussen de verschillende doelgroepen. Zo staat het NOS Journaal bij de groep lager en middelbaar opgeleide jonge mensen (15 t/m 34 jaar) weliswaar op nummer één, maar met een veel lagere impactscore dan onder de groep 55-plussers (6,2 versus 28,3). Deze lagere score wordt vooral veroorzaakt doordat het NOS Journaal een lager bereik heeft onder lager en middelbaar opgeleide 15 tot 35-jarigen. 

RTL Nieuws

Het RTL Nieuws is de tweede mediatitel met veel impact. Het RTL Nieuws scoort vooral goed onder de groep 35 t/m 54-jarigen met een laag of middelbaar opleidingsniveau.

Deze hoge score is het gevolg van het relatief hoge bereik en niet zozeer van het hoge belang dat deze groep toekent aan het nieuwsprogramma. In vergelijking met de andere leeftijdsgroepen scoort het RTL Nieuws relatief minder goed onder 15 t/m 34-jarigen met een hoog opleidingsniveau (positie vier met een impactscore van 4,2). Deze lage impactscore komt door zowel een lager bereik als een lagere belangscore onder deze groep.

NU.nl

Net als in 2015 is NU.nl de mediatitel met de derde grootste impact onder het Nederlands publiek. De nieuwssite heeft deze hoge score mede te danken aan de populariteit onder jonge mensen tot en met 34 jaar. Bij zowel lager en middelbaar opgeleide jongeren als bij hoger opgeleide jongeren staat NU.nl op nummer twee als het gaat om de titel met de meeste impact. Ook in de groep van 35  tot 55-jarigen met een hoge opleiding staat NU.nl op nummer twee. De nieuwssite heeft de minste impact onder 55-plussers. Bij deze leeftijdsgroep staat NU.nl op plaats veertien in de impact top-40.         

Zondag met Lubach

De hoogst genoteerde nieuwkomer onder de mediatitels is Zondag met Lubach (plaats 8 in de impact top-40). Deze hoge notering dankt Lubach vooral aan de populariteit onder jongeren. Zowel veel lager- en middelbaar opgeleide 15 t/m 34-jarigen als hoger opgeleide jongeren in deze leeftijdscategorie kijken naar dit programma dat onder deze groepen ook nog eens op een redelijk hoge belangscore kan rekenen. Ook heeft het programma een redelijk hoog bereik onder hoger opgeleide 35 t/m 54-jarigen. Deze groep hecht overigens wel minder belang aan het programma dan jongeren.

Online

Veel radio-en televisieprogramma’s en dagbladen worden de laatste jaren steeds vaker online gelezen of beluisterd, als het gaat over onderwerpen en programma’s die te maken hebben met politiek en overheidsbeleid. Wel is hier een leeftijdseffect zichtbaar: zo maken Nederlanders die jonger zijn dan 35 jaar –ongeacht hun opleidingsniveau– vaker gebruik van sociale media dan Nederlanders die ouder zijn dan 35 jaar.   

Sociale media

13% van het Nederlandse publiek volgt organisaties en personen via sociale media om zo op de hoogte te blijven van politiek en overheidsbeleid. Facebook en Twitter worden het vaakst genoemd als sociale media waarmee men de organisaties of personen volgt. Zo volgt 9% van de Nederlanders politici en Kamerleden, 7% overheidsorganisaties, 6% journalisten en opiniemakers en 2% volgt vloggers en bloggers. De meest gevolgde overheidsorganisatie is de Rijksoverheid. Ook worden de politie en gemeenten in dit kader vaak genoemd. 

Het onderzoek werd begeleid door DPC en uitgevoerd door Kantar Public in opdracht van de VoRa. Het volledige rapport is hieronder te downloaden