Een e-zine is een online magazine. Het biedt een andere beleving dan een papieren blad, en verschillende mogelijkheden. Als je een e-zine wilt uitbrengen, moet je met een aantal dingen rekening houden.

Het voordeel van een online magazine is dat je informatie verrijkt en crossmediaal kunt aanbieden. Verrijkt wil zeggen: je kunt onderwerpen toelichten met muziek, filmpjes, animaties of andersoortige bewegende beelden. Je kunt dus sfeer toevoegen. En crossmediaal wil zeggen: je kunt makkelijk doorverwijzen naar andere online content op andere kanalen. Tenslotte is het relatief eenvoudig om achteraf iets te wijzigen of onderdelen toe te voegen.

Maak de inhoud ‘snackable’

Realiseer je dat mensen vluchtig lezen. Nog veel meer dan bij papier moet je bij een e-zine denken vanuit de doelgroep. Want alleen dan kun je goed bepalen wat je lezers interessant vinden. Ze snellen de koppen en lezen alleen wat zij belangrijk vinden. Ze klikken direct door naar de plekken waar zij heen willen, en laten de rest links liggen. De gemiddelde leestijd ligt lager dan van een printmagazine. Zorg daarom dat je content kort en krachtig is, bijvoorbeeld met een animatie of infographic.

Zorg dat het deelbaar is

De verspreiding van een e-zine gaat via e-mail en sociale media. Je kunt kiezen voor een abonneebestand (mensen krijgen een mail als het nieuwe e-zine uit is gekomen), maar je kunt het ook overlaten aan sociale media. Meestal wordt gekozen voor een combinatie. Zorg er dus voor dat je lezers het e-zine snel en makkelijk kunnen delen via bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook.

Gebruik SEO om goed vindbaar te zijn

Vergeet tot slot niet één van de belangrijkste distributiekanalen: Google. Zorg dat je van te voren weet hoe je doelgroep zoekt en welke zoekwoorden relevant zijn. Door deze te verwerken in je teksten of in je beschrijving van je video, scoor je hoger in Google. Verhoog de vindbaarheid van je content door na te denken hoe je doelgroep zoekt.

Meet het kijkgedrag

Bij een e-zine weet je hoe vaak een artikel is aangeklikt, hoe lang de lezers er blijft hangen en welk filmpje goed bekeken is. Natuurlijk zijn de cijfers relatief maar het feit dat je de beschikking hebt over cijfers, is een voordeel ten opzichte van papier.

Verschijningsvormen

Er zijn verschillende verschijningsvormen van een e-zine. Vaak is het een website, maar het kan ook een app zijn.

Online magazines maken onderdeel uit van het Platform Rijksoverheid Online. Ze worden ingezet voor verschillende doelen, zoals als personeelsblad of om te communiceren over een bepaald beleidsterrein.

Lees meer hierover op de Demosite Platform Rijksoverheid Online