De herensociëteit, de korfbalvereniging en de fanclub. Dit zijn allemaal 'communities', alleen noemen we die niet zo. Sinds er een online wereld bestaat, hebben we het over communities. Ook de Rijksoverheid werkt steeds vaker in online netwerken met burgers en professionals, en faciliteert online communities.

Open en besloten platforms

In een open platform (community) kan iedereen een kijkje nemen. Daarnaast zijn er ook besloten online netwerken. Een voorbeeld van een besloten netwerk is de community van CommunicatieRijk: Ons CommunicatieRijk. Hier kunnen communicatieprofessionals van de Rijksoverheid hun kennis delen en samenwerken over de grenzen van de eigen organisatie heen. In het artikel ‘Social networking’ op de (online) werkvloer lees je er meer over.

Researchcommunities

Ook zijn nieuwe technieken in ontwikkeling om onderzoek te doen in researchcommunities. Bijvoorbeeld om te onderzoeken hoe mensen informatie van de Rijksoverheid zoeken. En hoe ze deze informatie beoordelen.

Afwegingen, ontwikkeling en onderhoud van de community

De techniek neerzetten is op zich niet zo moeilijk. Maar dan begint het echte werk. Welke afwegingen maak je rond de start van een online community? Hoe ontwikkel en onderhoud je de community? Hoe laat je mensen meedoen? En hoe ziet de rol van communitymanager bij de Rijksoverheid eruit? Het artikel 'De vraag van vandaag is de content van morgen' probeert een antwoord te geven op deze vragen. 

Online communities

Voorbeelden van online communities zijn: