Aan de slag met een kernboodschap (Message House)

Hoe kom je tot een heldere boodschap die raakt? En hoe zorg je dat deze communicatielijn gebruikt wordt, ook als er veel verschillende partijen bij een project betrokken zijn? Bouw samen een message house!

Tijdens deze eendaagse training ligt het accent op het kennen en eigen maken van de message house methodiek en het kunnen toepassen van de onderdelen in je eigen werkpraktijk. Na afloop van de training ben je in staat zelf te beoordelen wanneer je (onderdelen van) deze kernboodschappenmethode kunt inzetten en kun je zelfstandig een sessie faciliteren.

Deze training is alleen voor communicatieprofessionals die bij de Rijksoverheid werken. De Academie voor Overheidscommunicatie organiseert de training.

Voor wie

Ben je bezig met een vraagstuk dat om meer duidelijkheid vraagt, bijvoorbeeld op verzoek van een beleidsdirectie of bewindspersoon? Of werk je aan een vraagstuk met verschillende partijen en heb je behoefte aan een gezamenlijke boodschap? Meld je dan aan voor deze training.

De training is geschikt voor alle communicatieprofessionals die regelmatig beleid en regelgeving communicatief maken, zoals communicatieadviseurs, persvoorlichters, tekstschrijvers, redacteuren en speechschrijvers. Werk je samen met een communicatiecollega aan een actueel vraagstuk, bijvoorbeeld als adviseur en redacteur? Dan kun je ook samen de training volgen.

Wanneer

N.t.b.

Heb je interesse om deze training te volgen, stuur dan een mail naar academie@minaz.nl en ontvang een seintje als de datum voor de volgende groep bekend is.

Waar

Deze training vindt fysiek plaats in Den Haag.

Als de training vol is, kan je je opgeven voor de wachtlijst. Ervaring leert dat er vaak een plek vrijkomt. Om op de wachtlijst te komen, stuur je een mail naar academie@minaz.nl. Vermeld daarbij om welke training en welke datum het gaat.

Kosten
€ 450,-

Studiebelasting

2 uur voorafgaand aan de training, voor het lezen en voorbereiden van een praktijkcasus. Tijdens de dag zelf werken we in de ochtend aan de theorie en brengen we die in de middag in de praktijk aan de hand van de casus.

Thema's

Tijdens deze werkdag leer je aan de hand van de casus hoe je een message house opstelt met een multidisciplinair team. Je leert hoe je de methode toepast, waarom je die toepast en waar je in de praktijk op moet letten.

Docenten

Drs. Carolien Schoenmakers is een ervaren communicatiestrateeg. Opdrachtgevers en leidinggevenden omschrijven Carolien als een sterke adviseur met analytische denkkracht. Als strategisch communicatieadviseur, trainer en coach werkt zij voor uiteenlopende overheidsinstellingen en profit-organisaties. Haar interesse ligt op het snijvlak van organisatie en communicatie. Haar hart ligt bij het delen en overdragen van kennis door opleiding en training. In haar trainingen deelt zij haar kennis en stelt zij de deelnemers in staat van elkaar te leren, en elkaars kennis en ervaring te benutten. Als lid van het Logeion Trendteam betrekt ze actief collega’s bij de ontwikkelingen en perspectieven in het communicatie vak.

Charlotte Nugter is een energieke en ervaren communicatieadviseur en tekstschrijver. Strategische communicatievraagstukken vertalen naar aansprekende concepten, boodschappen en content: daar wordt ze blij van. Ook duikt ze met plezier in complexe materie om snel de kern boven te halen. Charlotte is gespecialiseerd in contentstrategie en -producties, storytelling en Factor C/message house sessies. Ze schreef dit type kernboodschappen voor tal van onderwerpen en opdrachtgevers.

Bijzonderheden
Er is gelegenheid voor het aandragen van een onderwerp, dat we tijdens de trainingsdag als oefenmateriaal gebruiken. Het message house is onderdeel van de vernieuwde Factor C aanpak.

Na afloop van de training

  • Beschik je over de vaardigheid om het message house als methode in te zetten en ken je de modellen, methoden en de werkwijzen die je helpen om tot een gefundeerd message house te komen;
  • Ben je je bewust van je rol en positie en ben je in staat om vanuit verschillende rollen multidisciplinair aan het message house te werken.
  • Heb je kennis gemaakt met collega’s binnen het Rijk en ervaringen uitgewisseld. Zo doe je nieuwe inzichten en inspiratie op die nuttig zijn in jouw dagelijkse praktijk.

Inschrijven
Je kunt je voor deze Dag aan de slag inschrijven door onderstaand formulier in te vullen. Alleen inschrijfformulieren met inkoopnummer worden in behandeling genomen. Neem contact op met de Academie (academie@minaz.nl) als je hulp nodig hebt op dit punt.

Algemene voorwaarden
Op de aanmelding bij een training bij de Academie voor Overheidscommunicatie zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing. Die zijn hier te lezen.

Inschrijfformulier cursusaanbod van de Academie voor Overheidscommunicatie

Leidinggevende *
Algemene Voorwaarden *

Informatie over de verwerking van je persoonsgegevens

'Wij gebruiken je gegevens uit deze aanmelding voor de deelnemersadministratie, ze worden vernietigd als de training is afgelopen. Je naam wordt met medecursisten gedeeld..'

Waarom worden deze gegevens gevraagd?

'Wij gebruiken je gegevens, omdat wij anders niet in staat zijn om je voor de training aan te melden en (eventueel) een factuur te sturen. De aanmelding heeft de functie van overeenkomst.'

Op welke manier worden je gegevens verwerkt?

'Wij gebruiken je gegevens om in een overzicht van aanmeldingen voor academieactiviteiten te plaatsen. Alleen onze eigen medewerkers hebben toegang tot dit overzicht. Voor de activiteit kan een deelnemerslijst worden gegenereerd. Je naam wordt met medecursisten gedeeld.'

Hoelang bewaren wij je gegevens?

'Binnen een maand na de cursus worden de gegevens uit onze systemen verwijderd.'

Wat zijn je rechten?

Meer informatie over je rechten vind je op de pagina 'Privacy' (link opent in nieuw tabblad).

Akkoordverklaring *