Wat mensen beweegt. Gedrag, beïnvloeding en communicatie

Dit artikel is een bijdrage van Guido Rijnja en Erwin Seydel in: 'Public Relations. De communicatie van organisaties’, Kluwer, Blokland E. e.a., (2013)

Wie in het verkeer een verkeersbord met een snelheidslimiet nadert, mindert zo nodig vaart. Althans, dat is de bedoeling. Voor sommige mensen zijn extra prikkels nodig. Dat kan een fysieke maatregel zijn (zoals een verkeersdrempel), een straf (boete) of de dreiging hiervan (flitspaal). Niet alleen de overheid, ook bedrijven en binnen organisaties dagen gewenst gedrag uit tot interventies. Informatie en communicatie spelen daarbij een rol; in dit hoofdstuk gaan we daar op in. Steeds duidelijker is dat het bij beïnvloeding van gedrag aankomt op slimme arrangementen. Het heeft geen zin alleen uit te gaan van beredeneerde handelingen en we blijken nu eenmaal niet altijd ontvankelijk voor feitelijke informatie. Aansluiten op de context waarin mensen betekenis verlenen aan informatie, dat is de sleutelopgave. Als het gaat om gedrag, beïnvloeding en communicatie zijn vandaag-de-dag ‘keuzearchitecten’ nodig.