Actueel

Deze hoofdrubriek bevat 4 rubrieken:

Hip before it's happening

We hebben een enorme fascinatie voor de toekomst. We houden van horoscopen en lezen gretig artikelen over ‘wat heeft het nieuwe jaar voor jou in petto?’ Trends gaan over de toekomst. Hoe ziet onze samenleving er over een aantal jaar uit? Welke grote veranderingen hebben dan hun beslag genomen? En in welke richting zijn de waarden en behoeften van burgers veranderd en waarom?

Beeld: Louis Meulstee

Trendonderzoek geeft daar inzicht in. Om als organisatie relevant te blijven, moet je op de hoogte zijn van maatschappelijke trends. Je kunt er dan beter op inspelen, bijvoorbeeld via communicatie. We spraken erover met trendonderzoeker Els Dragt en vroegen een paar communicatieprofessionals bij de Rijksoverheid wat trendonderzoek voor hen betekent.

Zo zet de FIOD bijvoorbeeld  trendwatchers in om relevante ontwikkelingen voor hun werk op te sporen. "De buitenwereld binnenhalen - daar hebben we de mond van vol. En trendonderzoek is daar een uitstekend middel voor." Lees de longread 'Hip before it's happening' over de verschillende fasen van trendonderzoek en de relevantie voor de communicatieprofessionals bij de Rijksoverheid.