Vertel, vertel!

“Het belangrijkste gereedschap van de communicatieprofessional is het gesprek”, zegt Noelle Aarts, hoogleraar Communicatie en Verandering aan de Universiteit van Wageningen. “Maar in de praktijk zijn we niet zo goed zijn in het voeren van gesprekken.” Wat zorgt er eigenlijk voor dat mensen slecht naar elkaar luisteren en waarom vinden we het zo lastig om een gesprek te voeren met mensen die fundamenteel van ons verschillen? Noelle ziet een belangrijke rol weggelegd voor de communicatieprofessional: die van gespreksleider.

Luister!

Het artikel 'Vertel, vertel!' gaat in op waarom het vaak zo moeilijk is om een echt gesprek te voeren. Dat we het liefste met Ons Soort Mensen praten bijvoorbeeld. En dat we neiging hebben tot selectieve waarneming. En dat we ook heel graag ons eigen gelijk willen halen. Maar hoe het dan wel moet...? Noelle Aarts roept op tot conversational responsibility: verantwoordelijkheid nemen voor wat je zegt en roept. En dat begint met luisteren.

Wie vertelt het verhaal van de rivier?

Binnen het project Ruimte voor de Rivier van Rijkswaterstaat vertellen zogenoemde rivierjutters 'het verhaal van de rivier', als een soort lokale corrspondenten. Niet dus de organisatie zelf, die het programma trekt. "Bewoners uit het riviergebied gaven aan dat zij zich niet herkenden in de communicatie vanuit Rijkswaterstaat", zegt Jade Wissink, communicatiemanager bij Ruimte voor de Rivier. "Wij hebben met hen gekeken hoe we het project meer konden laten leven voor de omgeving." Hoe? Je leest het in het artikel 'Vertel, vertel!'.

In gesprek

Artikel 'Vertel, vertel!'

Het artikel 'Vertel, vertel!' gaat in op wat er mis gaat in gesprekken, hoe het anders kan en geeft mooie voorbeelden van overheidsorganisaties die het gesprek over een andere boeg hebben gegooid. Gerdien Rinzema, kennisadviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie, schreef het artikel.